Frankrijk

La Table du Sommelier (Albi & Gaillac)

Restaurant La Table du Sommelier in de Tarn. Er zijn er twee: een hippe, modern ingerichte met hippe jongens met beveiligingsoortjes in Albi en een minder hippe, oubollig pizzeriakelderachtige met degelijke bediening in Gaillac. Beide leuk, beide lekker. In Albi gingen we lunchen en later in Gaillac dineren.

15-Sommelier-wijn2
Ze serveren menu’s met bijpassende wijnen. Een menu met rode wijnen, eentje met droge witte, eentje met zoete, witte wijnen en eentje met wijnen uit de regio Gaillac.
De rode krijg je in een keer op een plankje geserveerd. De witte, die gekoeld moeten zijn krijg je per gang ingeschonken. Op de onderkant van de druiprondjes staat de wijn die in het glas is. Zo hoeven die arme obers je niks te vertellen over de wijn, het staat immers op dat papiertje. Het viel me ook in andere restaurants op, dat ze in Frankrijk minder te vertellen hebben over de wijnen die ze schenken dan in Nederland. Hoe zou dat nou komen? Iedereen weet het al? Of niemand die iets aan wil nemen van een ober? Ik vind het altijd wel leuk, zo’n inleidend verhaaltje bij een bijpassende wijn. Maar goed, hier stond dus op een papiertje wat het was en daar moest je het mee doen.

10-Sommelier-Aperitif
Een aperitiefje met truffellikeur, opgeleukt met een schijfje truffel. Aardig, maar ik vind die zoete aperitieven in Frankrijk eigenlijk nooit een succes. Doe mij maar een glaasje bubbels. Het brood was lekker.

12-Sommelier-Voor
Ik had een ceviche die taai was en niet fris of zuur maar zoetig van de kokosmelk. De pinda’s vond ik er niet bij passen. Het zag er allemaal mooi uit, maar ik vond het niet zo lekker. De mais-kokos-mousse vond ik leuk, dat wil ik wel eens namaken. De rechtopgezette wiebertjes van snijboon waren lekker knapperig. De kippenhartjes waren lekker, op een bedje van een of andere kool en een idioot grote tuile. Verder niks mis mee. Leuk en lekker.

13-Sommelier-Hoofd
Mijn lief had dat opgewarmde, gegaarde blokje lam. Dat had heel lekker kunnen zijn, hij vond het ook niet vies, maar het was compleet uitgedroogd. Ik zou het teruggestuurd hebben, maar goed. Ik at de zeekat, die was heerlijk mals, echt ongelofelijk mals. Jammer dat de grillstrepen erg bitter en verbrand smaakten, maar toch was ik er blij mee. Het kwam met wat wij kennen als aubergine kaviaar, alleen dan gemaakt van courgette.

14-Sommelier-Dessert
Het dessert bij het rode-wijn-menu was uiteraard chocolade. Met mousse van kersen, of zoiets. Ik had een dessert rond de abrikoos. Niet erg gedenkwaardig, de sorbet was een dieptepunt, die smaakte naar iets waarbij ze en de suiker en de vruchten zijn vergeten. Naar niks dus.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hierna dus het diner bij de vestiging in Gaillac. We gingen voor een 5-gangen menu met bijpassende wijnen:

10-Sommelier-Voor2
Eerst wat hapjes, gevulde paprika met geitenkaas, een blini met iets, iets met ham. Niks memorabels, dus ik weet er ook niet veel meer over te vertellen. Daarna en flink stuk foie gras mi-cuit, altijd goed.

11-Sommelier-Hoofd
Het hoofdgerecht was een filet de canette. Na wat geheen en weer met de ober besloot ik die toch bleu te bestellen en dat was een goede keuze. Hij was lekker. Met heerlijk gegrilde aardappelen en andere knolgewassen, zwartgeblakerde lente-uitjes en girolles, vijgen, ik vond alles lekker.

13-Sommelier-kaas-en-desserts
De kaas was een enorme domper, echt suffer dan suf. Ik zou durven beweren dat je ze allemaal ook hier bij de Albert Heijn kunt krijgen. Nee, dat was een gemiste kans.
Het dessert was okay: een fondant au chocolat noir en een vijgendessert waarin de vijg niet echt de hoofdrol leek te hebben.

Al met al lekker gegeten.

Geef een reactie

