Frankrijk

Les Truffières in Trémolat (Dordogne)

Les Truffières in Tremolat

Na een middagje Perigueux, op de weg terug naar ons huisje herinnerde ik me een restauranttip die ik vorig jaar kreeg na mijn gebruikelijke geklaag over de Franse keuken. De tip luidde “Bistro Tremolat”. Nou is er geen bistro in Perigueux die zo heet, maar het plaatsje Trémolat ligt wel “in de buurt” en daar zijn 2 restaurants met Bistro in de naam: Le Bistrot De La Place en Bistro d’en Face. Geen idee dus waarom ik uitkwam bij Auberge à la Ferme Les Truffières!! Maar blij toe!

We belden om 18:30 om te vragen of ze open waren en of we een tafeltje konden reserveren. “Voor vanavond?”, vroeg de patron verbaasd. “Euh ja.” Nou, vooruit, dat kon wel. “Tot over een uurtje”. Even waren we bang om weer als enige gasten in een donker boerderijrestaurant te belanden, maar er waren zowaar nog twee tafels bezet in de gezellige, lichte, omgebouwde schuur. De chef patron Yannick begroette ons met een ferme handdruk en we werden aan een gezellig gedekte tafel gezet. Nadat ons een glas aardbeienkir met verse aardbeitjes werd ingeschonken werd al gauw duidelijk dat er niks te kiezen was. Mooi zo, dat scheelt weer hoofdbrekens.

Daarna kwamen in een aangenaam tempo de gangen op tafel. Om te beginnen een typische soep uit de Périgord: Tourrain. Op basis van knoflook, bloem, water, gestold eiwit, peper, zout en een binding van eidooier met wijnazijn. Het klinkt als niks, het ziet er uit als niks en toch is het lekker. Bovendien heb ik er goede herinneringen aan, zo’n 20 jaar geleden kreeg ik het voorgeschoteld tijdens een etentje “bij de boer”. Toen leek het me ook niks en bleek het juist erg lekker. En nog leuker, toen de soep op was kwam de boer langs om bij iedereen een scheutje rode wijn in het soepbord te schenken. Dat moest je even rondzwieren om daarna het bord aan je mond te zetten en leeg te drinken. En zelfs dat is lekker! Yannick deed dat niet bij zijn gasten, maar legde me wel uit hoe het ook alweer zat. Ik had een beetje soep over moeten laten, dus schepte hij weer een beetje op. Daarna slurpte ik voor een tweede keer in mijn leven rodewijn vermengd met soep naar binnen.

Na de soep kwam er een bord met vier flinkje blokken Foie Gras Mi Cuit. Huisgemaakt, uiteraard. Lekker met peper en zout en een paar stukken brood. Ik geloof niet dat ik daar ooit genoeg van zal krijgen. Als kers op de taart schonk Yannick ons zijn laatste glaasje Monbazillac.

Als tussengerecht kwam er een bord “sla” op tafel. Lekker eikenblad sla met een balsamico dressing, groene asperges, wat uitgebakken spekjes (van eend?), een paar uitgebakken plakjes worst, verse erwtjes (die volgens mij geen erwtjes waren, want ze waren lekker!) en drie stukjes brood met een truffelmayonaise. Zomertruffel, uiteraard. Alles precies goed, vers, op smaak, perfect. Was groenten maar altijd zo lekker.

En dan het hoofdgerecht, een groot bord met daarop een magret de canard voor ons tweeën. De eendenborst niet in zijn geheel gebakken, maar nadat het eerst op het vel was uitgebakken had de chef het in plakken gesneden en die om en om gebakken. Nooit eerder gezien, maar de cuisson was prima! Lekker sappig en nog rood van binnen. Ook hier waren de groenten smaakvol. Sommige van zijn paprika’s bleken (milde) chilipepers. De schijfjes aardappel waren in eendenvet gebakken, ze hadden die typische, zoete smaak. Gewoon eerlijk, goed bereid eten. Lekker!

De kaas moesten we overslaan, dat ging echt niet meer lukken. Het desert was gelukkig supersimpel, verse aardbeien, een beetje aardbeiensaus en wat verkruimelde meringue. Dat ging er nog wel in. Met een kopje koffie en een glaasje thee sloten we deze perfecte avond af. Kijk, zo moet dat zijn! Wat wil een mens nog meer? Echt een superervaring, alles helemaal goed.

Auberge à la Ferme Les Truffières
Lieu-dit Bosredon – 24510 Trémolat
Périgord, Dordogne, Frankrijk
Vaste menuprijs : 31 euro
Flesje wijn : 20 euro (daarin valt wel te kiezen natuurlijk)

Geef een reactie

