Urumqi

Uygur restaurant Urumqi (Rotterdam)

Oeigoers restaurant Urumqi in Rotterdam

Thee
Grote pot jasmijnthee. Lelijk, maar lekker. Heineken bier hebben ze ook.

Liang ban lu niurou / 凉拌卤牛肉
Gemarineerd, koud rundvlees met paprika en azijn saus. Het vlees is volgens mij gekookt en daarom een beetje droog, maar de saus is erg lekker. Pittig, friszuur en notig door de sesam.

Liangpi / 凉皮
Koude, huisgemaakte noedels met pittige saus en seitan. Ik was verheugd liang pi op de kaart te zien, ik heb daar goede herinneringen uit China aan, maar het viel nogal tegen. De saus was niet wat ik ervan gehoopt had en de textuur van de noedels ook niet. Misschien dat Uygurse liang pi anders is dan die uit Sichuan, maar mij kon het dus niet bekoren.

Kip Lagman / 鸡肉拉面
Huisgemaakte Uyghur pasta met kip, ui, tomaat en paprika. De pasta is hand getrokken en dan niet heel patserig met honderderen slierten tegelijk, maar gewoon èèn sliertje, alsof je een wollen draad spint. En die krijg je dus ook op je bord: een lange sliert. Ik ben er nog niet over uit hoe je dat “netjes” kunt eten. Wij zaten beiden van een kant van het bord te slurpen. Het leek me in eerste instantie een beetje een saai gerecht, maar toch was het lekker. Gewoon lekker.

Uyghurse sis Kebab / 烤羊肉串
Sis Kebab van lamsvlees met chilipeper en komijn. De stukken waren nogal groot, wat enigzins onhandig is als je geen mes en vork hebt gekregen, maar ze waren mals genoeg om gewoon in èèn keer in je mond te steken. Ik vond ze erg lekker.

De Oeigoerse keuken is een degelijke keuken zonder poespas. Geen rijst, wel verse, huisgemaakte noedels en ook hier en daar een verdwaalde aardappel. Niet al te pittig (al weet je nooit of de chef de pittigheid ongevraagd heeft aangepast) en een meer dan goede prijs-kwantiteit-kwaliteit verhouding. De kaart is beperkt tot een achttiental gerechten, maar daarnaast zijn er nog een stuk of acht wisselende daily specials. We komen zeker nog eens terug.

Restaurant: Urumqi (menukaart en daily specials van die dag)
Adres: Diergaardesingel 93B, 3014AH in Rotterdam,. Tel: +31 10 2109790
Prijzen : gemiddeld 12 euro per gerecht. Porties zijn groot, dus met 1 gerecht per persoon kom je een heel eind.

16 gedachten over “Uygur restaurant Urumqi (Rotterdam)

  1. Uyghurse sis kebab, “daarom is het zo handig om altijd een laguiole op zak te hebben
    zei Johannes.

  2. Ik weet niet, volgens mij is dat tegenwoordig verboden, Ed. Een mes op zak. ;-)
    En thanks Karl, ik heb het aangepast!

  3. Leuk Robin, nu ik jouw antwoord nog eens doorlees doet mij dat gelijk denken aan “het proces”
    van Kafka.

  4. En ook net terug van Rotterdam heerlijk gegeten bij Restaurant Urumqi bord polo en 4 sis kebab gehad met lekkere pot thee super zo anders da de kantonese keuken en volgende keer ga ik terug.

  5. Leuk! Ik had al gedacht dat dit echt een restaurant voor jou is. Volgende keer de lamshoeven bestellen? ;-)
    (ik zeg eerlijk, ik durf niet)

  6. Voor die lams hoeven ga ik inderdaad volgende keer terug heb ik ze al gezegd volgende keer ga ik door de weeks.

  7. Ben weer geweest vanmiddag ik ben voor de lamshoeven gegaan zeer lekker je eet je vingers er bij op.
    En uyghur wonton soep ook zeer lekker met lamb wontons en heerlijk verse koriander in de soep.

    Er komen nieuwe dingen aan naan brood bijvoorbeeld.

  8. Trouwens de daily specials van die dag klopt niet helemaal dat zijn gerechten die ze altijd hebben maar zijn chinees beinvloede gerechten geen echt oeigoerse zij de eigenaar gisteren tegen me.

  9. En weer geweest dit keer lagman en tugur gehad ook dit erg lekker komt een 2e uyghur restaurant in Den haag vertelde ze me.

  10. En gister weer geweest zoals je op mijn site kunt zien wederom super.
    Ze hebben het kaartje op tafel verandert er zijn nu ook lams nieren te krijgen,dat bestel ik de volgende keer als ik er weer heen ga.
    In den haag is er nu ook een adres is Raamstraat 7a en heet Kaniway.

Geef een reactie

