Ivy

Restaurant Ivy (tweede bezoek)

Gerechten bij Restaurant Ivy Rotterdam

Restaurant Ivy
Lloydstraat 294
3024 EA Rotterdam

HET ZEVEN GANGEN MENU
(stiekem een 18 gangen menu!)
(januari 2012)


1E RIJ
1. Amuse: pompoen & gember sorbet op zoute parelgort met gefrituurde sjalotjes en een schijfje, ingemaakte gember
2. Amuse: gedroogde schijfjes van verschillende soorten (Italiaanse) biet in een decoratieve spinachtige constructie met knijpertjes
3. Amuse: “Hutspot 2012”. Gegrillde wortel en aardappel met uiencreme (mayo-achtig)
4. Amuse: Canelé met eendenlevermousse.
5. Amuse: piccalily sorbet, tomatenwafeltje, iquorice (drop dus), knettersnoep


2E RIJ
1. Amuse: een “pimientos de Padrón” met een sesam & roze peper crostini, een crostini met parmezaanse kaas en eentje “puur” met alleen olijfolie. Die padron chilipeper is een beetje een laffe chilipeper, eigenlijk meer een paprika, zeer geschikt voor een sterrenrestaurant dus, maar wat ik ervan weet is dat de grap ervan is dat er om de zoveel pepers eentje juist wel enorm scherp is. Daar werd nu niet voor gewaarschuwd, dus hoe dat zit? ;-)
2. Amuse: jelly van limocello (dacht ik, heel fris). Met een fris blaadje iets.
3. Voorgerecht (gang 1): kreeft (lage temperatuur gegaard, denk ik, of was het gepascaliseerd? De ober vertelde het er niet bij) met oesterblad in saus van gerookte boter, verjus, stukjes kreeft en bieslook. Crème van pastinaak en witte chocola. Briljant!
(BTW, het plan hierachter was: eerst de padron chili, daarna de limoen-jelly om de smaakpapillen te neutraliseren en daarna de kreeft met de crostini’s daarbij)
4. Tussengerecht (gang 2): aardappelzalfje met gebakken zwezerik, nigari (?)-kaviaar, gedroogde venkel (spooky!), bieslook en nog iets als stukjes geconfijte gember, maar dan anders. En een of andere cress
5. Nitro (gang 3): kweeperencompote met aan tafel gedraaid sorbetijs van rode bietensap, abrikozensap en sinaasappelsap. Daarover olijfolie van Masía el Altet (groene label), “koud gefrituurd” citroenmelisse, sinaasappelzest.


3E RIJ
1. Nitro: het resultaat van de show aan tafel.
2. Amuse: crème van ui, compote van ui, gecarameliseerd sjalotje, gefrituurde uienring, basilicumblaadje.
3. Hoofdgerecht (gang 4): Hert, gekruid met 5-spice (geen Chinese 5-spice want ik proefde duidelijk nootmuskaat), 4 uur op 42-48°C gegaard, daarna gegrilld. Puree/mousseline van knolselderij, knolselderijsalade, tuile van/met knolselderij, fondant van knolselderij. Jus van gewoon zichzelf, geloof ik. Kruim van, euh knolselderij? Damschijfje van rode biet.
In theorie denk ik een mooi gerecht, maar ik vond het vlees en/of de jus bitter, een beetje te bitter, heb er niet echt van gesmuld. (maar mijn tafelgenoot wel)
4. Amuse: consommé van bospaddestoelen. Lekker. Werd geserveerd op een bedje van mos en kastanjebolsters enzo. Daaronder droogijs, dat prachtig ging misten toen men er heet water op goot. Natuurlijk niet op de foto gekregen.
5. Groenten (gang 5): schorseneren, schuim van kastanje, stukjes walnoot, tahoon cress, verder weet ik het niet meer. Beetje saai. Wel leuk, lekker ook, maar geen “hoofdrol” waardig. Plak smeltende eendenlever had ik er wel bij gewild.;-)
6. Pre-dessert (gang 6): ik dacht dat het bolletjes ijs waren, maar ze waren niet echt bevroren, dus ik denk toch eerder een soort mousse. Van macademia? Of toch alleen vanille? Met gegrillde macademia-noten met toupetje van eendenlever. Met een crunchy iets en een cress. Daarover de Premium olijfolie van Masía el Altet (blauwe label).


4E RIJ
1. Dessert (gang 7): roomijsachtige mousse van (ik weet het niet meer! Kip? Popcorn?), kippendijenkruimels en gehakte pistach, popcorn, saus/crème van pistache (?) en/of cacaoboter of iets wat daarop lijkt. Ik kreeg het niet helemaal mee. Rechtop wat uitgebakken kippenhuid.
2. Amuse: toastje van (?) met Swiss crème, kumquat en een cress. Met een zuurtje met daarin de letters ivy. Beide op een grote, zoete suikerspin.
3. Amuse: slushpuppie van euh euh, vergeten. Herinner me alleen de smaak van kaneel.
4. Grapje: uitzettend vingerdoekje
5. Pot verveine thee
6. Kopje verveine thee


Hoogtepunten: de kreeft en de macademia! Briljant, om van te huilen zo mooi en lekker.



Kosten: 2 x 106,- voor het 7 gangen menu, 1 x 55,- voor een wijnarrangement, 1 x 32,- voor een bob-wijnarrangement, 5,50,- voor de verveine thee, 4,- voor de espresso

Geef een reactie

