Kasteel Spangen

Kasteel Spangen

Update, mei 2010: Kasteel Spangen is definitief gesloten.
Lees het bericht op Misset Horeca

Brasserie Kasteel Spangen
Spartastraat 7-9, 3027 ER Rotterdam
tel. 010-238 03 00

Naast een uitgebreide keuze a-la-carte heeft Kasteel Spangen ook een behoorlijk uitgebreide keuze aan menu’s met een verrassend goede prijs/kwaliteit-, maar ook prijs/kwantiteit-verhouding: een zomermenu (€29/3g), een (Bib Gourmand) keuze-menu (€34/3g of €48/4g), een menu gastronomique (€65/6g) en ook nog een wisselend weekmenu (€39/3g, €49/4g, €59/5g, €69/6g).
Wat ik leuk vind is dat bij elk gerecht een wijnsuggestie staat en veel wijnen ook per glas te bestellen zijn. Bijpassend wijnarrangement komt omgerekend neer op zo’n 10 euro per gang, wat een beetje veel lijkt. Maar dat is dan wel inclusief het aperitief van het huis, de dessertwijn (elders nog wel eens niet inbegrepen) en de koffie/thee toe. (dus hoe minder gangen, hoe voordeliger).

Altijd nieuwsgierig naar wijn/spijs-combinaties kozen we het 4-gangen weekmenu incl wijnarrangement.
(€49+€40=€89 pp all-in)

We dronken het aperitief van het huis, een prosecco rustico van Nino Franco met naar ik begreep een vleugje pinot noir zodat hij mooi rose kleurde als een kir, maar niet smaakte als een kir. Daarbij passend wat crostini’s met tapenade en superzachte humus. Als amuse een gazpacho van tomaat met pijnboompitjes. Een mooi begin van een lekker diner.



Voorgerecht: Gravad Lax en terrine van paling

Drie behoorlijke plakken gravad lax was een beetje veel, maar wel lekker. Niet overdadig gekruid/gemarineerd,  smaakte voornamelijk naar vette zalm. Wat meer basilicummayonaise had ik misschien lekker gevonden, want die paar stipjes zijn niet echt de moeite waard. De terrine van Grevelingenpaling met nieuwe aardappel (dat wigvormige dingetje in het midden) vond ik niet zo geslaagd. Beetje rare, bijna marshmallowachtige structuur, dat wiebertje aardappel deed niks voor me en de paling eigenlijk ook niet. Maar het was zeker niet vies.

Bijpassende wijn: Blanc de Noir van Weegmüller, Duitsland, 2008. (gemaakt van pinot noir, oftewel de Spätburgunder) Fris, strak, droog, beetje saai. Ik had bij de vette zalm iets anders verwacht.



Tussengerecht: risotto met steurgarnalen

Een pittige, om niet te zeggen scherpe gembersaus bracht de risotto en de garnalen samen. Lente-uitjes horen daar dan als vanzelfsprekend bij. Ik vond het een lekker fris, verrassend gerecht, waarbij de wijn er nog een extra dimensie aan toevoegde. Helemaal naar mijn smaak, echt memorabel, zou ik graag thuis eens namaken.

Bijpassende wijn: Riesling van Federspiel Jochinger Berg, Oostenrijk, 2006. Perfecte match met de romige risotto en de pittige gember.



Extra tussengerecht: zeeduivel met bietensaus

Op ons verzoek kregen wij een extra tussengerecht in plaats van een dessert. Altijd fijn als de keuken niet moeilijk doet met zulke verzoekjes. Een stukje gebakken zeeduivel met een baby-worteltje, een “blaadje” groene courgette, een “blaadje” gele courgette, snijbonen en een aards bietensausje. Nu zijn wij beiden geen fan van rode biet maar dit sausje was lekker. En verrassend leuk bij het stukje vis. De bijpassende rode wijn was waarschijnlijk op die bietjes uitgezocht en werkte er wonderwel bij. Al met al een leuk en spannend gerecht.

Bijpassende wijn: Spätburgunder van Berger Burkheim, Duitsland, 2006. (weer pinot noir dus)



Hoofdgerecht: Lamsbout

Ik noem zoiets lamsschenkel, niet lamsbout, maar ach, kniesoor die daarop let. Het vlees viel van het bot, zoals het hoort. Het vet was zacht en bijna opgelost. De “eigen jus” was lekker vol van smaak. Een keur aan groentjes: tuinboontjes, doperwtjes, meiknolletjes, wederom een babyworteltje en lamsoren onderop. De rösti vond vond ik niet zo geslaagd, maar dat lag misschien aan mij, ik vind rösti eigenlijk nooit lekker. Het was wel veel en kan me voorstellen dat kleine eters moeite zouden hebben met de hoeveelheden in dit menu.

Bijpassende wijn: Bonarda Malbec van Coliman, Argentinië, 2007.

Dit was de tweede keer dat we bij Kasteel Spangen aten en beide keren (klik hier voor een impressie van de vorige keer) beviel het ons goed. Het eten, de inrichting, de ambiance, de vriendelijke bediening en volgens mij is er altijd plaats. Dat laatste is misschien sneu voor hen, maar fijn voor ons, want altijd makkelijk, zo’n goed adres waar je op het laatste moment nog terecht kunt.

Geef een reactie

