Amarone

Amarone

Het restaurant

Amarone
Meent 72a, 3011 JN Rotterdam

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ons eerste bezoek
(april 2009)

Knabbeltje

Knabbels

Geserveerd zonder uitleg. Kletskopachtig koekje met sesamzaadjes, bladerdeeg vlinder, bladerdeeg vierkantje gevuld met een pate-achtig iets en bestrooid met amandelen of misschien wel pinda’s en toastje met pepersalami en volgens mij een visachtige, friszure mousse. Leuk setje, maar ik heb iets tegen de vettige smaak van bladerdeeg. Kunnen zij ook niks aan doen. Maar die salami, die vond ik lekker, vooral door die verrassende mousse.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Amuse: Gepocheerd eitje met zuring

Amuse

Gepocheerde eierdooier. Jammer genoeg niet heel erg vloeibaar meer, maar nog steeds erg lekker. Met een luchtige mousse/saus van aardappel en zuring. Met stukjes zoutig spek. Vrolijke en lekkere amuse.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Eerste gang: Coquilles

Scallops with lobster and morillessauce
Dungesneden gebakken coquilles, Canadesche kreeft, romige salade van snijbonen en vinaigrette van morilles.

De coquilles waren heerlijk zacht en smakelijk, net zo lekker als rauwe coquilles, maar dan warm en weeïg, op een goede manier. De kreeft fleurde het wat op en combineerde ook nog mooi. Onderop een halve snijboon, in de lengte in dunne sliertjes gesneden en ik vermoed gegaard in wat room. Bovenop wat scheuten (misschien van die snijboon?) De warme vinaigrette van morieljes werd gezellig aan tafel over het gerecht gegoten. Het geheel zag er lieflijk uit en alle componenten combineerden echt goed met elkaar. Niet mindblowing, maar wel erg lekker.

Bijpassende wijn: Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico 2007, Sartarelli, Italie.
Ik vond dit een heel erg “vreemde” wijn. Ik had totaal geen referentiekader. Bij het proeven leek het wel een destillaat, zo alcoholachtig. Het deed me aan jenever denken, hoewel ik dat nooit drink. Ik weet eigenlijk niet of ik het nou wel of niet lekker vond, ik vond het vooral vreemd. Maar eenmaal in combinatie met de coquilles en de morieljes werkte het opeens perfect en was er niks vreemds meer aan. Ik ben dol op zulke magische combinaties. Heerlijk was het.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tweede gang: Kabeljauw

Cod
Gebakken kabeljauw met een korst van macadamianoten, little-gem, peer en saus van kokos en sereh.

Mijn tafelgenoot vond het een beetje zonde van de kabeljauw, maar aangezien ik toch niet wild ben van kabeljauw vond ik het juist erg geslaagd. Als een lieve curry. Mooie, zachte kokos met de frisse smaak van citroengras, de vettige, crunchy smaak van de korst van macadamianoten en de lichtbittere little gems. De kabeljauw zacht en sappig. Echt lekker. Alleen die peer, die heb ik er gauw uitgevist en apart opgegeten, dat vond ik echt niks.

Bijpassende wijn: Chardonnay, Coppo Costebianche, 2006. Piemonte, Italie.
Niet op hout gelagerd, maar wel vettig en notig. Paste mooi bij de macademia’s. Lekker.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoofdgerecht: Rundertournedos

Sirloin with winesauce
Gegrilde runder-tournedos, gekaramelliseerde witlof, tomaat gevuld met uiencompote, gekonfijte aardappel en rodewijnsaus

Drie flinke plakken gegrilde rundertournedos. Lekker rood, mooi mals en boordevol smaak. Met een lekkere rodewijnsaus. De garnituur was wat minder. De gekonfijte aardappeltjes hadden een beetje de smaak van oma’s koekenpannen en dat is geen compliment. Met de cherrytomaatjes, gevuld met uiencompote was op zich niks mis, maar ik vond het gewoon niet zo’n succes. De gekaramelliseerde witlof wel. Die was lekker. Dus al met al vond ik het toch zeer geslaagd, vooral met de wijn die we erbij kregen!

Bijpassende wijn: Vaona Amarone Della Valpolicella Classico 2004. Pegrandi, Italie.
Een prachtige, donkere, stevige rode wijn. Niet voor mietjes. Combineerde prachtig bij dit gerecht.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nagerecht: Aardbeientaartje

Dessert
Harde wener taart met Lambada aardbeien, Zwitserse room en roomijs van witte chocola.

Lekker, harde zandtaartachtige bodem met daarop, naar ik aanneem, de eerste Lambada’s van het seizoen. Daarop een soort roompuddingmousse ofzo met vanille (gok ik). En een quenelle van zachtromig ijs van witte chocolade. Zoet & zacht en ook dit gerecht kwam nog beter uit de verf door de combinatie met de wijn.

Gedronken: Chateau Les Arroucats, Cuvée Virginie, 2006. Sainte Croix du Mont, Frankrijk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Koffie met friandises

Friandises

Conclusie

Een mooi 4-gangen menu (€49,50) , prachtige wijnen (€30,-), mooie inrichting, gezellige sfeer. Ik weet niet of het belangrijk is om te vermelden, maar ik vond de porties verrassend groot voor een restaurant op dit niveau. Dat kan ik wel waarderen. Amarone stond al heel lang op ons to-do-lijstje en heb met terugwerkende kracht spijt dat ik niet eerder de moeite nam om een beetje op tijd te reserveren.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ons tweede bezoek
(augustus 2009)

De twee foto’s hierboven zijn van ons bezoek in august 2009. Het  meest memorabel van dat diner vond ik de amuse: rilette van eend met hier en daar een stukje eendenlever.  Zo simpel, maar zo lekker. Dat zou ik thuis graag eens proberen na te maken. En het tussengerecht van gebakken kabeljauw met baby shii-takes, blokjes aardappel en spruitjes was ook verrassend lekker. Ik vond het in ieder geval grappig, van die aardse smaken die ik eerder bij een stukje vlees zou verwachten, maar heel goed pasten bij vis. Ik ben vergeten om die keer aantekeningen te maken dus misschien was het geen kabeljauw maar zeebaars, geen blokjes aardappel maar knolselderij, van die dingen. Belangrijkste is dat we weer heel erg vrolijk naar huis fietsten.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ons derde bezoek
(januari 2010)

Ons derde bezoek is van afgelopen week en ligt nog vers in het geheugen:

Amuse
Stukjes gerookte paling met crème van gerookte paling, prei en een schuim van iets (prei?) met een vleugje kerrie. Gepocheerd kwarteleitje erin, erwtenscheut ter decoratie erop. Heerlijk, mooi, lief, boordevol smaak, helemaal goed. Bij Amarone blijken de amuses voorgerechten op zich.

Voorgerecht
Tartaar van tonijn, met tempura van Canadese kreeft, sla, sesammayonaise, goudkleurige chipjes van aardappeltjes of was het ook radijs?  Tempura is niet mijn ding, sesammayonaise ook niet, maar toch klopte het allemaal bij elkaar. De tartaar was gewoon erg lekker en dat maakte het gerecht een succes.
Bijpassende wijn: Sauvignon de Touraine van Domaine du Pré Baron, Frankrijk, 2008.

Tussengerecht
Gestoofde kalfswang met gesmolten eendenlever, zalf van pastinaak en schuim van aardpeer. Sodeju, wat was dat lekker! De ouderwetse smaak van stoofvlees met jus, maar dan nog 10 keer zo lekker.
Bijpassende wijn: Viognier van Tamaya, Limari Valley in Chili, 2008

Hoofdgerecht
Tournedos met jus van truffel, gnocchi (gevuld met salie?), gecarameliseerde sjalotjes, snijbonensliertjes. Een veilig hoofdgerecht, net zoals de vorige keren, maar evengoed niet te versmaden. Ik ben en blijf een carnivoor en van perfect gegaard rood vlees zal ik altijd smullen. De truffeljus was heerlijk en ik vond zelfs de gnocchi’s lekker! Het leek net of er wat suiker & kaneel in zat, dat zal wel niet, maar ik vond het mooi passen bij het vlees en de jus.
Bijpassende wijn: Amarone Della Valpolicella Classico Pegrandi van Vaona, Italië, 2004.

Nagerecht
Tonkabonenpudding met partjes sinaasappel. Wat ze met die sinaasappel gedaan hadden weet ik niet meer, gemarineerd of ingelegd in iets lekkers, gok ik. Bovenop een quinelle van limocello-sorbet en wat geconfijte sinaasappelschil. Onderop een koekkruimelkorst. Nou ben ik al jaren afgekickt van toetjes, maar dit was toch echt wel erg de moeite waard. Fris en donker tegelijk. Een prachtige afronding van een winters menu.
Bijpassende wijn: Auslese Cuvée van Kracher, Oostenrijk, 2007

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tsja, wat kan ik nog zeggen, na 3 keer zo lekker gegeten te hebben? En daarbij nog lekker gedronken ook! Want dat begint zo langzamerhand ook een unicum te worden, een restaurant waar het wijnarrangement wel de moeite waard is en je niet het gevoel hebt genaaid te worden. Misschien ga ik een fanclub oprichten: hup, Amarone, hup! ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

7 gedachten over “Amarone

  1. Ik weet het nog steeds niet eerlijk gezegd. Ik wil er wel een keertje heen, maar sta niet te springen. Iedereen die ik (al dan niet virtueel) ken is wel positief, maar op de een of andere manier raak ik maar niet overtuigd. Zal wel aan mij liggen.

  2. Hee, ik dacht dat ik allang geantwoord had op je reactie? Niet dus…

    Ik had dus hetzelfde als jij, ik stond ook niet te springen. Geen idee waar dat nou aan lag. Maar spijt heb ik wel. Ga nou maar een keer, het is echt heus de moeite waard en volgens mij past het prima in jullie straatje.

  3. Beste Robin, mag ik je erop wijzen dat men tegenwoordig bij de recensie website Vorkje.nl sectie Rotterdam tegenwoordig ook iemand hebben zitten die zoals jij veelvuldig foto’s plaatst van de genoten gerechten? ik heb in het verleden daar de openings recensie van Las Palmas ( Den Blijker) gelezen en onlangs nog de uitslag van het reality programma van RTL 4 Mijn tent is Top waar men al uren vantevoren de definitieve uitslag van de winnaar had vermeld. Schijnbaar is het recenseren met mooie foto’s tegenwoordig een must ipv het alleen lezen van tekst.

  4. Online meeproeven kan nog niet, maar een foto zegt al zoveel meer dan alleen woorden. De besprekingen op dit blog zijn eigenlijk meer bedoeld als een soort “verslagje” dan als recensie. Ik maak al een paar jaar foto’s als we uit eten gaan, voor ons eigen archief/geheugen en sinds kort schrijf ik het dus wat uitgebreider op, in deze handige blogvorm. Meer voor de lol dan voor wat anders.

Geef een reactie

